Thursday, April 29, 2010

Tower Hill Botanic Garden

Today I got in the car and drove to Boylston (MA) where Tower Hill Botanic Garden is. I've known about this garden for quite some time, and it's just a 25 minute drive, but for some reason I haven't made it until today. Unfortunately, some areas were closed off as major landscape construction was going on, so I had to settle for just a part of the garden.

A key sculpture that I really liked. Behind it you see part of a big daffodil field. This coming weekend Tower Hill is hosting a daffodil show. Too bad most of the flowers are past their prime. A number of record warmth days kicked off the spring a bit early this year.
Here's a part of the garden with the Orangery and its glass roof in the background.
Conifers are great, aren't they? I really enjoyed this section.
Lately I've been very attracted to various kinds of sculptures.
Cant decide if I like this pergola or not.

I have a suspicion that this place will be spectacular in a couple of months and that I have to come back for another visit. Perhaps the pergola will look completely different then?

4 comments:

  1. Känner igen det där med sådant som ligger för nära....att det ibland inte blir av att besöka dessa ställen :-)

    Det kan inte vara lätta att tajma in events när man har med blomning att göra... Nyckelskulpturen var fyndigt gjort - som ett fönster mot havet av narcisser..... Verkar vara ett intressant ställe du hittat (och så nära ändå). Har också fått en liten kärlek till skulpturer den senaste tiden. Det kan ju vara så olika hur skulpturerna används i en trädgård eller park - och kan vara helt avgörande om upplevelsen blir 'plottrig' eller lite mystiskt och 'historisk' och fin. Det där lät kanske lite konstigt, men jag tror du förstår...

    Angående grönsaksodling så ägnar jag inte heller så jättemycket tid till den, utan har bara så pass att det inte känns för mycket. Det enda som egentligen behöver någon tillsyn är det som är i växthuset - och det passar mig ypperligt. Tiden är trots allt en bristvara. Och på sommaren (även om jag är en trädgårdsnörd), är det ju tid med familjen som är viktig....

    Önskar dig en skön helg!
    Kramar
    /Charlotte

    ReplyDelete
  2. What a lovely garden. I like the look of the orangery. Yes, you should post pics of your next visit so we can see the changes.

    ReplyDelete
  3. Men, du, det var väl inte alls oinspirerande - nyckelskulpturen är ju jätteläcker! Jag älskar när man leker med dimensioner och låter tomrummet vara bilden, s a s... om du förstår vad jag menar.

    Du fick mig att le stort, idag igen, då jag medvetet försökt vara lite uppenbart "fyndig" med "symphony" och "pink tune", men inte förrän jag läste din kommentar insåg att noterna förstås också kunde uppfattas höra till fyndighetsförsöket. Helt omedvetet! Tänker förstås nu att det kanske var mitt undermedvetna som vid åsynen av noterna svävade iväg i de banorna och därmed klämde fram de musikassocierade orden. Ja, vad skulle jag göra utan kära bloggvänner som upplyser mig om det uppenbara!!? ;-D

    Nu ser jag fram emot en monstergerbera på bild....

    Stor kram och en fin helg önskar
    Helena

    ReplyDelete
  4. Jamen superfin park!
    GIllar pergolan, men inte i den färgen... Nää. Kanske vitt?
    Ha en fortsatt trevlig Valborgshelg!

    ReplyDelete

Thanks for leaving me a little note!

Annelie