Wednesday, June 23, 2010

Lady in Red has the blues

Moving on to another Hydrangea in my garden.
May I present: Lady in Red

She opened up blue.
This is my third year with her, and the first year that she flowers.

The description said:
"Lady in Red Hydrangea has lacecap flowers that open a pinkish-white to bluish-white, depending on soil pH, and turn a lush burgundy rose as they mature. The foliage is rich reddish-purple in the fall with distinctive red stems and veins throughout the growing season."


It is no surprise to me that it opened bluish-white, with all the pine trees that we have in the yard. Azaleas and Rhododendrons thrive in my acidic rich yard. But now, the question is, should I alter the soil pH to get the pinkish color to match the stems and the foliage?

I don't really mind the blue flowers, in fact, I like them quite a bit. The pink on the other hand would match the foliage and stems.
Maybe I'll just wait it out and see what the fall and the mature flowers have in store for me.
What do you think?

16 comments:

  1. Vacker även som blå!
    Trädgårdsmålla går att äta, är som spenat ungefär, men man kan också ha den för att den är vacker..
    kram Sophia

    ReplyDelete
  2. Den var riktigt fin som den är men du kan väl allid experimentera lite med kalken när lusten faller på. Bäst är de, enligt mig, när de börjar skifta i de lila/lavendel/bruna/grå/creme- nyanserna till hösten. Ha en glad midsommar!

    ReplyDelete
  3. Fantastisk blå färg! Tack för ditt inlägg på min blogg, det är kommentarer som dessa som verkligen inspirerar mig att drivas framåt. Tusen tack åter igen. / Henrick

    ReplyDelete
  4. I think it's perfect as it is - just so pretty! I love blue flowers :)

    ReplyDelete
  5. Jaaaa, jag har verkligen utvecklat en stark kärlek till dessa pampiga blomster de senaste åren, och si' jag är alldeles väldigt förtjust i de blå också! Kanske kan vara intressant att vänta och se om det blir en automatisk färgskiftning under blomningstiden, det blev det sannerligen med en jag hade i en korg - den var som en kameleont!

    Nix, min header har varit densamma ett tag nu!

    Nja, önskar att jag hade haft tid att ordna en härligt svensk midsommarfest, men vi har bara ett par grannar över på middag på midsommarafton, och eftersom mannen i huset insisterar på att laga maten, så lär sillen lysa med sin frånvaro...

    Hoppas ni får en trevlig midsommar, stång eller ej!

    Stor kram från en bloggsyster i ett varmt England...
    Helena

    ReplyDelete
  6. Din Lady in red är väldigt snygg blå. Tycker det blir en fräck kombination med de rödaktiga stammarna...... Det är ju lite skojsigt att de kan ändra färg beroende på ph-halten i marken.... Jag skulle vänta och se hur den utvecklar sig så här första blomnings-säsongen.....

    Så nu har du både den vita och den blå hortensian blommande hos dig.... LYX......säger jag bara........ :-)

    Vår gräsmatta förresten är inte någon gräsmatta :-) Det är mest andra växter i den...blommande sådana....ej önskade....och mossa.... Men ja just nu har det varit ganska kallt och regnigt så den är GRÖN i alla fall. Enda sättet att hålla ogräset som växer i den i schack är att klippa den ganska ofta......och då ser den faktiskt ganska fin ut... på håll :-)

    Goa, goa Annelie..... Blir såå glad varje gång du lämnar en hälsning....

    Skickar här massor av midsommar-kramar till dig.... Vi åker till svärmor över helgen (ca 30 mil bort). Ska bli skönt att bli ompysslad lite.... Få ser hur det blir med bloggandet under tiden....

    Hoppas att du får en underbar midsommar!
    /Charlotte

    ReplyDelete
  7. Heeej...

    Blir lite brydd... Skrev precis en hälsning och skickade i väg den och vad händer...jo den försvinner.... Gör ett försök till.....

    Tycker din Lady in Red är väldigt fin blå... Blir ju en härlig kombo tillsammans med de rödaktiga stammarna..... Jag skulle vänta och se hur den utvecklar sig.....

    Så nu har du BÅDE din vita och denna hortensia som blommar hos dig..... LYX..... säger jag bara :-)

    Vår gräsmatta är förresten ingen riktigt gräsmatta :-) Det växer mest ogräs i den...som blommar... och är oönskat....och mossa.. Just nu är den väldigt grön p g a att det varit kallt och regnigt. Enda sättet att hålla ogräset i schack är att klippa den ofta.... och då ser den faktiskt ganska fin ut...på håll.... :-)

    Goa, goa Annelie.... Jag blir så glad varje gång du lämnar en hälsning!

    Skickar här massor av midsommarkramar till dig! Vi åker till svärmor över helgen och några dagar till. Ska bli skönt att bli ompysslad lite. Få se hur det blir med bloggandet under tiden :-

    Ha en underbar midsommar......
    /Charlotte

    ReplyDelete
  8. So gorgeous! I love hydrangeas, and they dry so beautifully! I'm so happy I could make your little Scandinavian heart happy today! XO!

    ReplyDelete
  9. Hej Annelie,

    Lovely! Jag skulle vänta och se hur utvecklingen blir...

    OM jag får några knoppar på min (just nu bara gröna blad) så kan du slå dig i backen på att jag visar den ;)

    Ha en bra dag,
    Sanna

    ReplyDelete
  10. Jag tycker färger är underbar! Å andra sidan skulle det vara intressant att se den rödaktig... Det är just det här som är så fascinerande med Hortensior.
    -Glad midsommar!

    ReplyDelete
  11. Tycker absolut att du ska vänta och se. Jag tror att den kommer att bli fantastisk lite längre fram när den "mognar" lite.


    Önskar dig en riktigt skön midsommar!

    Kram,
    Maria

    ReplyDelete
  12. Sophia-Ja visst är den. Tack för info.
    Lotta- Ja, kanske ska vänta in hösten, och sedan expirimentera.
    Henrick- Tack själv.
    Sarah- Thanks, love blue myself.
    Helena- Ja, får nog vänta lite. Kraaam
    Charlotte- Får nog ha lite tålamod och vänta in höstfärgen. Kallt och regnit, ush! Midsommarkramar tillbaks.
    Shari- Thank you!
    Sanna- Ja det skulle vara kul.
    Katarina- Visst skulle det vara kul att se den rosa röda varianten. Kanske blå i år och pröva röda nästa år.
    Maria- Jag är nu övertygad att vänta tills den mognar, som du säger.
    Kram till dig.

    ReplyDelete
  13. Du är så snäll, och gör mig så glad - tack för go hälsning...igen!

    Varmaste midsommarkramar från en exilsvenska till en annan...! ;-D

    Helena

    ReplyDelete
  14. what a lovely flower! For some reason I cannot keep flowers alive. :[

    ReplyDelete
  15. gorgeous! you have a green thumb :)

    ReplyDelete
  16. Yup, love the blue too. I would be very happy to see anything that colour growing in my garden. All that grows in my garden are weeds and dog toys. Although, some of the toys are also blue I guess...

    ReplyDelete

Thanks for leaving me a little note!

Annelie