Wednesday, September 29, 2010

In my oven right now

Oh, no, you didn't really think I stuffed this one in my oven, did you?

Naa, that one is way to big.

As you can see, I went shopping for squash at my favorite grocery store today.

So much to choose from.

So many different kinds I've never heard of and I am so curious.

I settled for three kinds of squash to sample and compare.

The all familiar Acorn squash (all green), the Carnival squash (yellow, green and light green marbled), and the Delicata squash (the yellow striped in the upper right corner).
They are all roasting in my oven right now, and it smells delish. Can't wait.

- Aww, Squash, how sweet. I heart you too!

21 comments:

  1. The photos are perfect!! Everything looks so.. FALL.
    I've never made squash before. Some day I will try it.
    Have a great Thursday

    ReplyDelete
  2. Wow, vilket ställe!!! Så häftigt! Men jag undrar lite...du kallar dem squash...Vad är skillnaden mellen pumpkin och squash? Är pumpkin bara en halloweenpumpa?

    Ja, avis blir jag som vill handla pumpor, både till dekoration och att ha i soppa, men det finns inte så mycket att välja på. Bara några ynka små som kostar skjortan.

    Härliga bilder!!!

    Kram Maria

    ReplyDelete
  3. Ojojoj...här snackar vi utbud...fast vi är väl inte så duktiga på att äta dem i Sverige så efterfrågan är väl därefter.

    ReplyDelete
  4. Så häftigt! Är urdålig på hur man ska äta dem dock...
    Några tips?? Bara in i ugnen?
    Ha det gott,
    Charlotta

    ReplyDelete
  5. Tänk att ha så många att välja på!
    Odlar pumpor/vintersquash för att äta, jag tycker det är synd att det är okänt för de flesta i Sverige vilken stor variation av vintersquash det finns, både i smak, egenskaper och utseende.
    Har just skördat mina, men jämfört med bergen av pumpor på marknad hos dig är det en blygsam församling jag har..
    kram

    ReplyDelete
  6. Leslie-cut in half, put upside down on a baking sheet, in the oven for 30 min at 350 F. Try the Carnival or the Delicata. You will never regret it.
    Almbacken-Båda samma genetiska familj, men generellt sett, squashen äts och pumpan är till Halloween. Men det finns ju undantag som jag inte kan förklara.
    AnnCharlotte- Jo visst, därför är det så svårt att välja. Man vill ju ha och pröva allt liksom.
    Madame C-Lämnade ett litet meddelande på din blog.
    Sophia- Det är så kul att upptäcka alla sorter. Att gå och känna och titta är kul. Din köksträdgård ska nog aldrig kallas blygsam, speciellt eftersom du bara odlar till dig själv.

    ReplyDelete
  7. Hej Annelie,

    Ååh så härliga! Bilden på de ljusgröna längst upp i högerspalten är så söta! Önskar också vi hade mer squash/pumpor här. För det mesta hittar man bara den stora orangea för dekoration men, jag skulle gärna vilja ha de matiga sorterna. De du har i ugnen - äter du dom som de är sen eller gör du puré av dom och använder som fyllning? Förra helgen blev jag bjuden på pumpapaj, det var riktigt gott!

    Ha en skön dag!

    Kram Sanna

    ReplyDelete
  8. Hej vännen!

    Nä, nu blir jag lite avundsjuk.... ;-) WOW.... vilka ställen ni har 'over there'...... Ja, sånt där finns inte här kan jag lova..... Jisses vilka 'pumpor' (säger det ändå...) Är inte alls duktig på pumpa-recept... Men det är ju heller inte lika vanligt här... Förstod inte riktigt vad du gör... Bakar dom i ugnen förstod jag men hur sen? Äter till vad, eller gör du något mer? Blir ju lite nyfiken.....

    Ha det superduper i helgen!
    Kram Charlotte

    ReplyDelete
  9. Här finns nåt jag missat i livet, märker jag. Jag måste nog åka in till Möllan i Malmö och se vad jag kan hitta i squash-väg, och testa ditt recept. Utbudet du visar är ju otroligt...jordnötspumpa!!!?!Tack för din urgulliga kommentar hos mig. Sånt värmer i kylan som drabbat oss här. Kram på dig.

    ReplyDelete
  10. Amen du är för gullig som tänker på mig när du är ute och handlar hihi!! Tack för smakinfon, skulle vara så coolt att få prova på några sorter. Så sugen jag blev! Ser fram emot ett recept snart då ;)

    Kram Sanna.

    ReplyDelete
  11. Hello Anellie

    I just spent some time on you blog, enjoying the nicest pictures!

    I really feel like eating pumpkins now!

    Green regards!

    ReplyDelete
  12. Sanna-De jag hade i ugnen åt jag som de var utan något till alls. Supergoda. Det kommer nog fler varianter så småningom till Sverige, tror du inte?
    Charlotte- Jag kanske får ta ett inlägg med lite recept.Kram.
    Lotta- Jordnötspumpan var cool. Den hade små bölder som påminner om jordnötsskal.
    Renata- Yes, have some pumpkin. :)

    ReplyDelete
  13. Ah, har just gått och undrat när vår kära Amerika-länk skulle bjuda på några maffiga pumpabilder... fniss... för nog är det så att less inte alls is more där borta, utan size matters..ordentligt! Läckra bilder och tipsa gärna om läckra recept, då mannen i huset här har hotat med en massa konstiga saker han vill göra av våra - två - pumpor...

    Här har det varit sängläge i flera dagar - årets influensa är sannerligen inte att leka med . hu!

    Stor kram, förhoppningsvis inte smittsam... ;-D
    Helena

    ReplyDelete
  14. Men, vilket ställe!!! Jag förstår att det är en favorit! Jättefina bilder också, man blir riktigt sugen... Trevlig helg! /Katarina

    ReplyDelete
  15. XOXO to Idylwilde!! miss that place. we're not quite to the "squash baking in the oven" mode yet, but I can imagine how cozy and warm it makes your house.

    ReplyDelete
  16. Love your photos!!!
    And I love squash too....so yummy:)

    ReplyDelete
  17. Hi Annelie, i just came in via Gloria's site. Those varieties of squash are amazing, they look like ornamentals, very beautiful. I have not seen squash that plenty. I love to see them, though i am not fond of eating them. We have few varieties here though and not as colorful. thanks.

    ReplyDelete
  18. Helena- Krya på dig, snarast!
    Katarina- Tack snälla. Det blev en favvo första gången jag var där.
    Michelle- Hi my friend. Believe you when you say you miss it. Seriously, sooo good right out of the oven. Sweet like sweet potato, but better. Hugs
    Simple Daisy- Thank you! Agree on the yumminess.
    Andrea- Welcome and thanks for stopping by. Well, at least you enjoy their beauty. Hard not to, right? :)

    ReplyDelete
  19. Åh vilket utbud, såååå avundsjuk jag blir. Det börjar ju bli lite bättre i Sverige, men lååååångt i från att jag blir nöjd.

    ReplyDelete
  20. Marie-Det lustiga är att jag trånar och dreglar över de svenska saker jag ser på era bloggar. Varför är det så ofta grönare gräs på andra sidan staketet?

    ReplyDelete
  21. Så härligt med långa rader och fulla lådor! Riktig höstig skördekänsla.

    Ha det fint bland pumpor och squash:)

    Rebecca

    ReplyDelete

Thanks for leaving me a little note!

Annelie