Friday, October 15, 2010

Pumpkins, squashes and gourds

What's the difference between a pumpkin, a squash and a gourd? No, this is not one of these jokes with a clever punch line. I mean really, what's the difference?

I did some googling and found a (non-botanical) definition that helped a bit.

In general, pumpkins are the ones we carve for Halloween.

Squash we cook and eat.

And gourds are for decorating purposes only.

Yes, that helped!

Until I started thinking about pumpkin pie, pumpkin bread, and all other pumpkin recipes out there. There is even a pumpkinrecipes.org out on the web.
So obviously, we carve and eat pumpkins. Unless... the pumpkin we eat is different from the pumpkin we carve?

Yeah, now I'm just getting confused so I'll leave this subject and move on to show my white little Baby Boo pumpkins. Those are my favorites to decorate with. Aargh!!!! Now I'm totally messed up. So we carve, eat and decorate with pumpkins.

If we don't eat or carve the Baby Boo pumpkin, shouldn't it be called a gourd?


Never mind, forget I said anything... I'm just gonna go back to my googling for a little bit.

Have a great weekend you all!

15 comments:

  1. Tja du inte en aning om vad skillnaden är...men fina är de allt.

    Trevlig helg
    Kram Anna

    ReplyDelete
  2. Haha - ett underbart inlägg från dig, kära pumpaförvirrade väninna... Och dina vita finingar är verkligen vackra, sedan får de heta vad de vill!

    Snygga bilder, och lite klokare känner jag mig faktiskt, om pumpans liv och leverne... eller tja, den engelska terminologin i alla fall.

    Önskar dig en fin och pumpadekorativ helg,
    stor kram, Helena

    ReplyDelete
  3. Hahaha Annelie, precis så känner jag också! Har ofta undrat vad som är skillnaden. Din förklaring är ju solklar tills.....mmm, just det! Tills man börjar läsa recept och ska laga mat med dom... helt plötsligt blir det superkrångligt ;D

    Den svenska översättningen för gourds är kalebass. Enligt wikipedia är sorterna oftast långa, flaskformade, smala eller päronformade... stämmer ju bra överens med din bild.

    Trevlig helg!

    Nu är det midnatt här så dags att sova - natti natti :)

    Kram Sanna

    ReplyDelete
  4. I bought a bunch of the mini white pumpkins too! I have them on my table on a black wire stand...very festive for Halloween. I love them.
    I agree about the confusion on pumpkins, squash and gourds. My youngest was just asking me if we can eat gourds or if we can carve them...it seems he did not understand their purpose either.

    ReplyDelete
  5. Totally confusing! I thought squash were just a cousin of the pumpkin? I know gourds must also be related but are definitely non-edible.
    What the heck, they all look good :)

    ReplyDelete
  6. Men oj vad rörigt! Tror det är lättare på svenska för vi har (åtminstone inte hittills) så många olika sorter, så allt är pumpor. Men väldigt vackra är de, tror jag har en Baby Boo i min skål med pumpor. Jag blir återigen väldigt avundsjuk på utbudet hos dig! Fortsatt trevlig helg!
    Kram,
    Katarina

    ReplyDelete
  7. I love the little baby boo pumpkins. : ) I have never cooked any of them. lol.

    ReplyDelete
  8. Haha..... Upplysande, förvirrande och mycket roligt skrivet Annelie.... Det kanske är så att man inte ska bry sig så mycket egentligen om hur det ligger till med det där... Men visst har jag också funderat... Jag har alltid trott att allt egentligen grundläggande är squash........ och att pumpor och kalebasser kommer från samma familj som squash. Men fniss.... jag tror vi lämnar det så.....och kallar de vad vi vill...

    Dina vita små prydnadspumpor är såå fina... Påminner om de gröna jag odlade, fast vita då ;-) Det är verkligen snyggt att ha en hel hop samlade i en skål eller glaslåda som du har... mmm...

    Känner mig en aningens slutkörd just nu. Har precis kommit hem från en shoppingtur med dottern där målet var att hitta ett par skor till henne... Inte lätt kan jag säga.... Måste nog lägga mig på soffan ett tag ;-)

    Kram, kram Annelie!
    /Charlotte

    ReplyDelete
  9. Jag har faktisk ingen aning hahahah.. men jag tycker om dina vackra bilder :)

    Kramar

    ReplyDelete
  10. Hi Annelie! Thank you so much for visiting me and commenting on my blog! I have added your blog to my sidebar!! I love Mass~ I have been there many times as I am originally from Nova Scotia. Love Boston! You can probably find Canada's Style at Home magazine at Barnes & Noble possibly. It is a fabulous magazine~ I have subscribed to it for years.
    Angie xo

    ReplyDelete
  11. Jaha....jag tycker de är fina allihopa vad de än heter....så många olika det finns ;)

    ReplyDelete
  12. Sånt här går jag igång på. Var tvungen att googla lite själv och hittade en liten mardröm på sidan 15: http://www.fobo.se/odlaren/Odlaren_4-2006_light.pdf.
    Orkar du inte kolla kan jag sammanfatta med att ingen verkar veta någonting om detta och dessutom poppade zucchini och courgette in i sammanhanget. Total förvirring men jättefina är de i alla fall. Ha en härlig dag.
    Kram på dig

    ReplyDelete
  13. Anna- Ja inte blir man klok på dessa. Kram
    Helena- Håller med ordagrannt, de är så fina att de får heta vad de vill. Kram
    Sanna- Kalebass??? Vilket kul ord, tack för den. Kram
    Susan-In a black wire stand, sounds beautiful. Hugs
    Sarah- Agree. What the heck!!!
    Katarina- Ja, rörigt blev det när jag försökte reda ut. Kram
    Leslie the Halloween Queen- Funny, maybe we should try cooking them?
    Charlotte- Upplysande OCH förvirrande? Undrar just vem som är rolig. Kram
    ZoutHout- Vi är många som inte har någon aning, men vi tycker om dem ändå verkar det som. kram
    Angie- And thanks for visiting me. Barnes is a good bet, and I also have Borders Books. Might go today. So curious.
    AnnCharlotte- Jag tror jag håller med om att de är fina vad de än heter. Kram
    Lotta- Tack snälla för linken. Fobo verkar vara en bra sida. Kram

    ReplyDelete
  14. Ja det ÄR rörigt, du kan om du vill bli klokare läsa på http://www.runabergsfroer.se/asp/Main.asp?gid=83&kat=gron Men kul är dealla umpor man få både ätliga och oätliga! kram

    ReplyDelete
  15. Those Baby Boo pumpkins are adorable! I must look around for some. I always thought that the type of pumpkin we carve isn't so great for eating, but the small, round sugar pumpkins are the ones that can be used to make pies. I usually buy the stuff in the can...

    ReplyDelete

Thanks for leaving me a little note!

Annelie